Det nye landet.

Emran, Sermad og Giddi ble nektet på tre av fem utesteder.
– For Marius og Patrick var det ikke noe problem.
At det går an…

Få ting provoserer meg like mye som diskriminering.
På hvilket grunnlag det diskrimineres er mindre viktig – det er handlingen i seg selv som for meg er så uforståelig. Særlig i et tilfelle som dette, der det så åpenbart er hudfargen som er avgjørende for om man slipper inn på et utested eller ikke. Jeg blir flau på vegne av dørvaktene i Oslo.
(Bare fyi: «Sermad» heter egentlig Sarmad. Så var det nevnt.)
Jeg kan anbefale NRKs dokumentarserie i fem episoder, «Det nye landet», om innvandringshistorie i Norge. Siste episode går nå i kveld, kl 21.30 på NRK1. De fire foregående finnes på NRK nett-tv (http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/1394).

Etter min mening en lærerik, balansert og interessant dokumentarserie, med både fakta, statistikk, refleksjoner og enkeltskjebner. Verdt å få med seg, også for å forstå hvordan samfunnet har blitt i dag, hvilke utfordringer vi står overfor, og hvordan fremtiden kan bli.

Legg igjen en kommentar

