Athen.


Noe som dette venter på meg om noen dager. I tillegg til økonomisk krise og demonstranter da.
(For dem som av en eller annen grunn ikke har fulgt med: Hellas’ økonomi er skakkjørt. Tyskland, som er en slags «leder» og initiativtaker i Eurosamarbeidet, er lite villig til å hjelpe uten først å se merkbare effekter av en bedre styrt økonomi. De to landene har i det siste ført en lite saklig ordveksling i media, som blant annet inneholder manipulerte statuer og nazi-referanser.. Europa synes å være en stor sandkasse.)


Jaja.. Athen. Demokrati, moussaka, Akropolis, arkeologiske funn (og dermed museer), vårvarme (forhåpentligvis bare én strømpebukse!), souvlaki, Paulus på Aeropagos, to skjønne lærere og en morsom gjeng med venner.

Også håper jeg at han der sitter og venter på meg når jeg kommer. Han bør helst ikke kunne noe engelsk, men han kan gjerne la være å si «ella, ella» (kom, kom) og heller bare sitte der og se fin ut. Et smil hadde ikke vært kritisk heller, men det går bra om han bare konsentrerer seg om filosoferingen sin også.
I tillegg syns jeg esel + kapell bør dukke opp på den øya vi skal besøke. Altså, det trenger ikke være der hele tiden. Bare sånn at vi kan se det, og føle at vi har sett noe skikkelig gresk noe (for det er nemlig bilde av nettopp dette fenomenet i guideboken «De greske øyer» fra 1979, Berlitz forlag). Ja, nettopp. (Som dere ser er den i ferd med å falle fra hverandre. Men den har masse fine fargebilder!)
Gjenbruk! (Jeg liker gamle ting som folk har brukt før og hatt opplevelser med.)


Jeg gleder meg. Masse!
På tross av at det på Dagsrevyen i dag var bilder av demonstranter med stein og bensinbomber, og politi med skjold og tåregass. Og en generalstreik som blant annet har lammet flytrafikken og det meste annet.
Poenget er: vi skal på tur! Og ikke minst: jeg skal ikke ha med leksebøker. Mange fine folk skal reise sammen til et nytt, fjernt sted! Jeg blir glad av tanken! Bort fra kalde, gråe, isete, slafsete, leksefylte Norge – til varme, solfylte, snøfrie, spennendematfylte, leksefrie Hellas!


Også gleder jeg meg til å komme hjem igjen etterpå.

One thought on “Athen.

Legg igjen en kommentar

