napoleonskake.


jeg er glad i napoleonskake. ja. eksemplaret ovenfor ble kjøpt i Villefranche sur mer i høstferien 2009. yay! (og den smakte mye bedre enn den ser ut til – fantastisk!)


så fikk jeg det for meg at jeg skulle lage et meget informativt og nyttig blogginnlegg.

derfor er dagens tema: hvordan spise napoleonskake!

alle vet at dette kan være en utfordring. men i dag, da Sjefen og jeg var på bytur, tenkte jeg at jeg skulle dokumentere det jeg ser på som den beste måten å angripe denne utfordrende, men uimotståelige, kaken.
(også inspirert av at menneskene på bordet ved siden av spiste sin kake helt feil, og endte med en most kake utover hele tallerkenen, most lokk og garantert ingen balanse mellom lokk og krem når de skulle nyte kaken. og det er ingenting galt i det! bare at jeg har prøvd de fleste metoder – og det er med denne jeg personlig syns jeg får mest og best napoleonskakeglede!)

om noen skulle føle for litt historie: da jeg var liten ble jeg alltid med min mor og hennes venninne til byen. der spiste vi som regel på Palmen, en slags sidecafé i Grand hotell. der ble det mye napoleonskake. omtrent hver lørdag, kanskje. og siden sant skal sies: stykkene har blitt mye mindre siden den gang!


Dette er dagens napoleonskake (Grand cafés versjon):

trinn 1:
man deler kaken opp i sine enkelte komponenter. altså: man tar først av lokket. så deler man de to lagene der det er naturlig (altså der hvor det er sånn kaketing mellom kremlagene). også legger man alt pent og pyntelig ved siden av hverandre, som vist her:


trinn 2:
man spiser. først en kremdel, og så den andre. begge skal selvfølgelig konsumeres sammen med små deler av lokket. så; når den første kremdelen er ferdig, har du omtrent halvparten av lokket igjen. (jeg har alltid litt mer enn halvparten igjen, for som med påskeegget sparer jeg heller litt ekstra enn å gå tom.)



namnam.

nå føler jeg at jeg har bidratt til samfunnet i dag også. takk for meg.
(jeg vil bare si: selvfølgelig kan alle spise napoleonskaken sin akkurat som de vil for min skyld. men om noen skulle lure, bare.)

god natt.

2 thoughts on “napoleonskake.

    • om ein ikkje likar napoleonskake..likar ein nok andre kaker!
      og eigentleg kan ein ete kaker korleis ein vil. nokre gongar er det jo best å ete dei med heile andletet, som til dømes kokosbollar (som på ein måte er ein kake, dei òg).

Legg igjen en kommentar

