om kjøtt.

kjære deg.

tidligere har jeg skrevet om Hannah Arendt og økonomisk vekst, og selv om de fleste er enige i at utviklingen går i feil retning, er det ofte slik at det hele virker nokså abstrakt og vanskelig å få gjort noe med sånn på individnivå. men nå har jeg tenkt til å gjøre noe med det der, den avmakten du og jeg føler (føler ikke du også den iblant, hvis du tenker etter?) fordi vi ikke bidrar til å gjøre verden til et litt bedre sted.

jeg har ikke forventninger om at du skal redde verden, og jeg tror ikke jeg kan gjøre det selv heller. da jeg innså det for en stund siden følte jeg meg først utrolig frustrert og så veldig tom. men etter å ha fått Steinar Lems Det lille livet av min søster til jul, og lest den, innså jeg at jeg med vissheten om ikke å kunne redde verden fortsatt har et ansvar, et ansvar for å fortsette å prøve å forbedre den og for å få andre med meg.

oi, nå er vi tilbake på det vidløftige og litt voldsomme nivået, ble du skremt? ikke bli det da, for forslaget mitt for vårt første skritt på veien er så enkelt! enkelt å gjennomføre, og det har den fordelen at ikke bare gjør du noe bra for resten av verden, du gjør også noe bra for kroppen du bor i og ikke minst lommeboken din. bra, hva? nå er du kanskje spent på hva forslaget er. jeg skal ikke la deg vente lenger; du og jeg, vi skal prøve å spise mindre kjøtt.

hvorfor? spør du. et helt naturlig spørsmål. her er fire grunner, hentet fra framtiden i våre hender sin hjemmeside:
en. det frigjør jordbruksareal vi trenger for å fø en økende befolkning.
to. det hindrer avskoging, og beskytter ville dyr og planter.
tre. det reduserer forurensingen.
fire. det gir mindre lidelse hos dyrene, og frigjør penger til økologisk og dyrevennlig mat.

og en femte fra Lems bok, for de interesserte:

den dyrkningsjorden som går med til å frembringe en gjennomsnittlig kjøttkilo, kunne alternativt vært brukt til å dyrke 120 flasker vin.

altså mer vin til deg og meg og lystige kvelder.

nå tenker du kanskje gjennom oppskriftene på middagsmat du har i hodet, og først nå blir du obs på hvor mye kjøtt du vanligvis spiser. ja, det samme skjedde med meg. du og jeg trenger forslag, inspirasjon for å kunne gjennomføre dette! jeg har gjort litt forarbeid for oss: hos kjøttfri mandag finner du mange, mange flere på engelsk hos meatless monday, og hjartesmil har også middagsoppskrifter uten kjøtt. vi skal ikke bli vegetarianere, langt ifra, men vi skal ha et mer bevisst forhold til mengden kjøtt vi spiser og hvordan vi kan minske den, for vår egen og andres del.

deilig, kjøttfri hamburger, noen?

ingen gode unnskyldninger for å la være lenger. da prøver vi da? er du med?

 


I am going to eat less meat, for my own and the world’s sake. will you join in? go to meatless monday for inspiration in English!

10 thoughts on “om kjøtt.

  1. Bilen, BIFFEN og boligen….;) (framtiden i våre hender er jo tross alt en gammel kjennig, eller hur?) men serr, joiner, i hvertfall når jeg flytter hjemmefra og kan bestemme. http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/vegetarian/
    (eeelsker BBCgoodfood)
    http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5586/fiveveg-lasagne
    det eneste problemet som jeg har kommet på er hvis veldig mange begynner å spise mindre kjøtt, så krever det kanskje litt omlegging, sånn at de som faktisk lever av å dyrehold og slakt og alle de tingene involvert i kjøttindustrien får noe å leve av de og.
    falafelkebab hurra! 😀

    • hurra! jeg liker at du er med. vi kan klare det! og angående kjøttindustrien er det jo som vi har snakket om mange som trenger det kjøttet vi da ikke spiser, for eksempel i deler av verden med matmangel.

  2. Det hadde vært fint å få det til. Spørsmålet er bare om man har nok selvdisiplin. Og så kom jeg på det med fisk – det er vel i alle fall bedre enn rødt kjøtt. Jeg tenker; om man i første omgang bytter ut rødt kjøtt med mer fisk, er det kanskje et lite skritt på veien…? Og akkurat DET ville ikke være noe problem (når man er ferdig på folkehøgskolen og kan bestemme litt selv, altså. Vi har god mat der, men sørgelig lite fisk).

    • ja, ammu! jeg er for at vi sier at fisk er lov (selvom oppdrettslaks heller ikke er bra for miljøet, men altså, noe må vi jo spise). så får vi heller se an etter hvert om det er gjennomførbart med en middag helt uten noen form for kjøtt. heia oss!

  3. lycka till! själv äter jag nästan bara vegetariskt nuförtiden och jag saknar inte ens kött. det finns ju så mycket annat gott att välja på!

Legg igjen en kommentar

