om små ting som blir store og om studievalg.

(bildet er linket til kilden sin)

I want people to know that almost everything that concerns them in their daily lives is of no consequence whatsoever. Nothing and nobody is really importantso people, realising that, should get on with their lives, go mad, take their clothes off, jump in the canal, jump into one of those supermarket trolleys, race ’round the supermarket and steal Mars bars and, y’know, kiss kittens and sit on the back of bread vans.

Whatever makes people happy they should just do it, ‘cos time is a mere scratch and life is nothing.

Morrissey

jeg er ikke akkurat så veldig flink til å tenke sånn her. altså, jeg mener ikke at man skal stjele ting og jeg har ingen drøm om å kjøre rundt i en handlevogn. men det å tenke at i det store bildet så er ikke alt så farlig; at selv om det kanskje virker som noe veldig stort og viktig nå, så er det kanskje glemt om noen år. ting blir lett litt for store, selv om de egentlig kanskje tross alt er små. og ja, jeg er for å tenke gjennom ting, men for min egen del blir det ofte (som regel) for mye av det gode.

men når man er midt oppe i noe er det vanskelig å tenke sånn. når man er midt oppe i det virker det mer sånn «æææ, hvordan skal jeg klare det her, det er jo noe som kanskje kan ha innvirkning på resten av livet mitt og, uæ, hva skal jeg gjøre?». som for eksempel med studievalg; hva skal jeg studere, hvor skal jeg studere, hva blir jeg, får jeg meg jobb etterpå, er det et studie som vil interessere meg nok til at jeg gjennomfører, er det noe jeg vil jobbe med resten av livet?

heldigvis finnes det noen i livet mitt som sier som Morrissey; det er ikke egentlig så farlig. det er mulig å angre seg, det er mulig å bytte retning, det er lov til å prøve og feile. det valget som blir tatt nå kan møte noen tilfeldigheter lenger fremme som gjør at man ender opp et helt annet sted enn det studievalget skulle tilsi. ja. man har ikke kontroll over tilfeldighetene, over alle de tingene man ikke har planlagt men som faktisk ender opp med å bety mye mer enn det man har brukt dager og uker og søvnløse netter på å finne ut av.

det viktigste er å være glad, til og med lykkelig, så ofte man kan. jeg prøver å minne meg selv om det minst en gang om dagen.

(og jeg fant sitatet her.)


a quote by Morrissey followed by some words about me having a hard time choosing what (and where) I want to study in the future, and how it is not really all that important when push comes to shove. (I found the quote here and the photo here.)

3 thoughts on “om små ting som blir store og om studievalg.

  1. åh, denne likte jeg, jeg er litt som deg. jeg kjenner en som ser det, at til slutt har ingenting betydning allikevel, og da er det plutselig ikke så ille om du har for mye fravær i gym eller ikke vet hva man skal etter videregående. så lenge man er glad gjør man det riktig. jeg blir bedre på å gi mer faen.

Legg igjen en kommentar

