likt/ulikt

alt er så annerledes, men det meste er ganske likt.

jeg går på skolen hver dag, sitter på biblioteket og gjør lekser med venner som sovner over bøkene, går hjem og gjør mer lekser og drikker te, går kanskje ut for å spise indisk, trener og synger i kor. og når jeg tenker etter er det omtrent det samme som deg jeg pleide å gjøre hjemme i Oslo. allikevel, selv om mye er likt, er alt helt annerledes.

skolen er på fransk, biblioteket har bare bøker på fransk og vi har dataer langs veggene, vennene som våkner opp med bokmerker i ansiktet søvnesnakker på fransk. hjemme er mitt eget hjem, mitt første hjem der jeg bor alene, våkner alene og spiser middag alene, leksene mine er på fransk og handler om fransk lingvistikk, historie og systemer, og teen jeg drikker ved siden av har franske merkelapper. den indiske maten smaker likt men han som jobber der snakker ikke norsk med indisk aksent, han snakker fransk med indisk aksent, gir oss gaver og syns det høres veldig kaldt ut i Norge. treningen er på fransk og jeg må stille ekstraspørsmål når jeg ikke forstår hvilke muskler jeg skal stramme og hvilken vei jeg skal bevege med førtifem grader. koret er ikke et tradisjonsrikt katedralskolekor men et fransk gospelkor med en kameruner som danser rundt mens han dirigerer, han likner ikke i det hele tatt på vår gamle kantor Tore som smilte masse men stod helt stille.

det er rart det der. hvordan det er så likt, men så ulikt.

Legg igjen en kommentar

