eksamensmorgen.

så. i løpet av de neste to ukene skal jeg gjennom ti eksamner.

expression orale, français des affaires, histoire de la langue, grammaire, comprehension orale, expression écrite, civilisation, phonétique, comprehension écrite og cinéma. ja.

riktignok ikke store greier, den lengste er på tre timer, men allikevel, det er eksamen. vanligvis ville jeg vært dødsstresset og løpt rundt og ikke fått sove i natt og kanskje sitter paralysert med stor klump i brystet. men i dag lager jeg pannekakesveler med blåbærsyltetøy og te med soyavaniljemelk til frokost, tenner stearinlys fordi det er desember og prøver å holde meg rolig. franske radioen streiker, og av sangene de spiller kommer plutselig en av dem jeg liker best. dette går bra. om to timer går jeg til skolen, møter eksamenspartneren min, drikker enda en kopp te og så setter vi igang. det blir jo ikke bedre om man stresser, uansett.

og om to uker, fredag den 16. desember, er det over. da pakker jeg kofferten og setter snuten nordover, hjemover, til kjærlighet og tradisjoner og jul.

3 thoughts on “eksamensmorgen.

Legg igjen en kommentar

