hjem.

så, hvor er egentlig hjemme? hvordan definerer man hjemme?

er det her jeg sitter og skriver lett, men fort, på tastaturet hver eneste dag, her jeg betaler husleie og strømfakturaer og handler og våkner opp i min egen seng om morgenen? er det hjemme hos min mor, der jeg bare har bodd noen måneder etter at vi flyttet, men dit jeg tross alt drar «hjem på ferie» til, der jeg har min base? er det hos min far, som også har flyttet uten at jeg var tilstede, nei, jeg har jo ikke sett leiligheten engang, det kan umulig telle. hvor er så hjem?

er hjem dit man lengter når man er nedfor, når man har hjemlengsel? dit man lengter når man opplever noe fantastisk man skulle ønske man kunne dele med noen? er hjem dit man ønsker, mest av alt, å dra om man får en frihelg sånn helt plutselig?

å være ung er, blant mye annet, å føle på en slags rotløshet. at hjemme kan være flere steder, at man ikke nødvendigvis har ett definert hjem som man kan sette to streker under, her er mitt hjem, ferdig med saken, liksom. man må, for en periode, slå seg til ro med at følelsen av hjemme er flytende, til og med til tider fraværende.

for kanskje hjem aller mest er akkurat der man er når man gir de man kaller sine kjære en klem. akkurat der man er når man føler seg trygg og rolig, der man føler seg hjemme. så kan det så være om det er ett sted, eller to, eller en hel by eller bare en gate, eller kanskje det skifter hver eneste dag.

jeg vet i alle fall at montpellier begynner å kjennes som min by. det begynner å føles som om jeg er hjemme her, at det er her jeg hører til. og det føles bra.

One thought on “hjem.

  1. jeg lurer på det samme. hvor er egentlig hjemme? men jeg tror du konkluderer bra, her.

    svar: takk. jeg har funnet ut at sufjan stevens funker litt også, spesielt når det blir overdose på kleine julesanger overalt – han har gitt ut noen ep’er med lavmælte, ikke klissete julesanger som originalt var laget til venner og familie. det funker.

Legg igjen en kommentar

