nordover.

sigrid skrev et finfint innlegg om nord. og det trigget noe; hjertet mitt lengtet dit. en del av meg hører hjemme der. så jeg skrev følgende kommentar:

å-å. jeg lengter nordover. ikke bare til oslo, som tross alt er nord sett fra frankrike, men til ordentlig nord, til harstad. der det blir så kaldt at man helst ikke går ut, i alle fall ikke lenger enn til rosene eller jordbærpikene, og kanskje man går i grottebadet og trener, eller på kulturhuset på jazzfrokost en helt vanlig helg i november. jeg savner folka mine, familien som holdt hjertet mitt varmt selv når skolen var dritt og jeg lengtet sånn sørover at jeg holdt på å forgå. familien som ba meg komme når som helst, på nybakt brød og te og kaffe og biola, for tante passer alltid på å ha det i kjøleskapet om hun vet jeg er i byen for det liker jeg så godt. og rommet mitt hos finekusine, der jeg har fast sengeplass selvom jeg nå ikke er der så ofte lenger, det er langt mellom montpellier og harstad, men en periode flyttet jeg inn dit hver eneste helg for jeg hadde ikke lyst til å være ute på rommet mitt på den dumme folkehøgskolen som bare ødela. å, nordnorge. jeg håper å få se deg igjen i januar.

og sjefen sier vi skal. nordover, nordover, der det er mørkt nesten hele dagen på den tiden her, men de få minuttene lyset er å se er alt malt i vakre farger og verden blir et magisk sted. der de fine folkene varmer hjertet så mye at man kan holde kulden ute.

One thought on “nordover.

  1. åh, nord, altså. håpar du kjem deg nordover og møter slekta (som jo nestan er mi slekt óg, men ikkje likavel, artig nok). fint å lese noko fint om harstad, eg gløymer ofte at eg burde gjere det sjølv. men ein må kanskje komme utanifrå for å sjå det.

Legg igjen en kommentar

