mannen i vinden.

kjære folk. jeg er i oslo. fine oslo. mitt oslo. og jeg er glad. hurra! så da tenkte jeg det var på tide med et bilde og en historie fra montpellier, sånn at vi ikke glemmer byen helt.

i julen tenker jeg nemlig på denne mannen. han står utenfor kjøpesenteret og spiller riktig ofte. med godt oppbrettede olabukser og hettegenser under jakken. dagen før jeg dro var det skikkelig drittvær, det bare blåste og regnet og æsj, blåste så mye at jeg følte vinden ta tak i meg og dra meg bortover. men mannen stod der og spilte på sin gitar. gitaren med litt gaffateip på og som for det meste mangler en streng eller to. og han sang da, han liker å synge tror jeg. på et eller annet språk, jeg klarer aldri å skjelne ordene fra hverandre, og han synger mest nedover mot bakken og inn i skjegget sitt. en slags blues, tror jeg det er, er ikke helt sikker. men uansett treffer han et eller annet i meg. derfor stopper jeg opp nesten hver gang jeg ser ham, og graver frem noen centimes i lommeboken som jeg hiver oppå gitarbagen. og når han løfter hodet og smiler og mumleroper et slags takk, da blir jeg så glad at jeg smiler uavbrutt i minst fem minutter etterpå.

men hva gjør denne mannen i julen? hvem feirer han med? feirer han i det hele tatt? hadde han mat og et sted å sove julenatten? står han fortsatt der utenfor kjøpesenteret, selv på andre juledag, og synger sin hverdagsblues? jeg må gå og sjekke at han har det bra når jeg drar nedover igjen. ta med meg noen centimes og avlegge ham en visitt. mannen i vinden.

2 thoughts on “mannen i vinden.

  1. Jeg liker mannen i vinden. Han minner meg om «mandagsmannen» som spilte gitar der man kommer opp i Akersgata fra T-banen i de gode tidene det å gå forbi der var en del av hverdagen. Fine mennesker.

Legg igjen en kommentar

