jenter, vi må ta en prat.

4/52 It is better to be green and growing than ripe and rotten

bilde av nikki chicoine, funnet hos hjartesmil.

Sigrid skrev her om dagen et innlegg jeg sporenstreks fikk et behov for å lese høyt for damer og jenter jeg er glad, printe ut til dem eller skrive i brev og sende i posten. Men så har det seg slik at jeg er på sommerferie, og det er nevnte damer/jenter også, så nå lenker jeg til innlegget we need to talk about som jeg syns dere alle sammen skal lese. Jenter, fordi det gjelder oss. Gutter, fordi det som gjelder jenter på en måte gjelder dere også. Dere trenger å lese det fordi det hun skriver er sant, fordi det ikke trenger å være sånn, fordi det er vi som må gå inn for å endre på det.

«dette er det vi har igjen frå vår tidsalder, frå vår tid, den digitale tidsalder, be deilig or die.»

Skjønner dere? Les det, det er bra. (Og så kan dere ta dere en titt på youtube, om dere vil, om fremstilling av kvinnekroppen i reklame for eksempel (killing us softly heter forelesningene). Og om dere enda er klar for mer, så kan dere lese innlegget som hjartesmil laget i motreaksjon til SpUs nye mannebladkalender, der jeg fant det flotte bildet i toppen av dette innlegget.)

Jenter, vi må ta en prat. Folkens, alle sammen, vi må ta en prat, vi må ta en prat om hvordan vi vil ha det og hvordan vi vil at andre skal ha det, om hvordan vi vil at samfunnet vårt skal være og hva vi kan godta og hva som ikke er greit. For jeg er overbevist om at svært få andre enn de som tjener rått på det, synes dette er en god utvikling og en ok måte å behandle folk på.

4 thoughts on “jenter, vi må ta en prat.

  1. Så bra at du skriver om dette! Ser også at flere og flere skriver om slike ting- slik som i lørdagsbilaget til VG og på div blogger!

Legg igjen en kommentar

