det er ikke farlig.

det er ikke farlig å være alene.

så jeg øver. går alene til forelesning. når de andre jentene fra faddergruppen lager en gruppe og bare ser på meg og hvisker, blir jeg med noen jeg ikke kjenner på gruppe. smiler bredt og prøver å tenke at det er like greit, lykkes med det. i friminuttet øver jeg meg på å være tøff, og snakker med andre folk som sitter alene.

det er ikke farlig å være alene, det bare føles sånn når jeg går alene fra seminar til tbanen og de andre går i klikker, når jeg sitter på en båt midt i Oslofjorden med en haug fulle folk og ingen å snakke med. men jeg øver meg. hører azelia banks på repeat, holder hodet høyt og tenker på det alle sier, at det blant de to hundre andre som går samme studie som meg må det minst være én annen som føler som meg. og jeg finner denne ene etter hvert. inntil det skjer setter jeg enda mer pris på alle de fine folka jeg kjenner fra før i denne byen, smiler til fremmede på gaten og på lesesalen, klemmer folka jeg kjenner hardt når jeg ser dem, hilser pent på alle ukjente som strekker frem hånden. og øver meg på å synes det ikke er så farlig å være litt alene. det er ikke farlig. og det går over.

11 thoughts on “det er ikke farlig.

  1. Det har vore litt sånn med meg òg i mine fyrste veker som høgskulestudent. Men sjølv om eg har følt meg litt liten og småredd no i byrjinga, so føler eg meg samtidig tøff fordi eg har våga meg til å bli med på klasse- og skulearrangement som eg elles ikkje hadde gått på, eg vågar å sende melding til nokre av jentene i klassa med spørsmål om dei kunne tenke seg å bli med på spasertur eller loppemarknad, eg vågar å smile til folk som eg eigentleg ikkje har prata noko med. So eg er på ein måte ikkje den same som tidlegare år. Men det er vel ein del av det å flytte til ein ny stad for å gjere noko nytt: utvikle seg og prøve ut nye sider ved seg sjølv. Og det kjennest bra.

  2. Du er tøff. Og du skriv så bra om det. (og orda dine gir litt motivasjon eller styrke eller noko til å tørre å øve seg meir sjølv.)

  3. Du skriver fint om noe gjenkjennelig:) Stå på, høsten blir nok bra. Jeg er student og surrer rundt i Bergen. Faddergruppe har jeg aldri hatt. Liker forresten bloggen din veldig godt. Så glad jeg fant den!

Legg igjen en kommentar

