tanker som har vært. (Montpellier: reprise.)

Når jeg åpner et word-dokument for å skrive, skrive på ordentlig, skrive om det som skjer i hodet og hjertet, men ender opp med å skrive en jobbsøknad i stedet.

Når det skjer mange ganger på rad.

Når jeg går opp og ned trappene for å vaske klær, ikke for å dra på eventyr. Når jeg bøyer meg ned og stikker hodet halvveis inn i trommelen og kjenner etter med hendene på det kalde metallet. Kjenner på metall i stedet for hud, kaldt i stedet for varmt. Når jeg låser meg inn i studioet mitt og det er tomt.

Når det skjer mange ganger på rad.

Da går det ikke så bra. Da kan det hende jeg legger meg ned på senga, rett ut, på ryggen, og stirrer i taket. Eller setter meg på gulvet ved siden av, stirrer ned i gulvteppet. Og det kan hende jeg sender av gårde et nødrop, en mail, en sms eller en internettmelding. Der står det kanskje noe sånt som ”Jeg savner deg, men det går bra altså” eller ”I Montpellier er det sol har du det bra jeg gleder meg til vi sees igjen”.

Det som er fint er at det finnes bra folk som skjønner sånne kompliserte nødrop, av typen hallojegtrengernoenmentøregentligikkeåsidet. Pappa ringer fra Belgia og sier at han ikke er så langt unna, egentlig, og lurer på om jeg er litt lei og spør om jeg skal ha noe godt til middag og hvordan gikk prøvene i dag. Mamma ringer hun også, sier at det jeg gjør er viktig og bra og at det viktigste er å følge magefølelsen. K sender en sms som ser ut som en hval. Og på den måten klarer jeg det. Reiser meg opp igjen, tar en varm dusj, kler på meg noe fint selv om jeg ikke skal noe.

One thought on “tanker som har vært. (Montpellier: reprise.)

  1. Det er så utrolig viktig å ha sånne som plukker opp sånne signaler og som bryr seg. Noen ganger må en si det rett ut også: jeg er så innmari sliten. Eller: høsten gjør meg så trist.
    Ja, også er det greit å vite at det er lov og at du ikke er den eneste. Håper du gjør noe fint i dag også, koker suppe og tenner stearinlys og sånt, eller noe helt annet.

Legg igjen en kommentar

