tåke.

verden er for øyeblikket et tåkete sted der å sove og å dusje og å lage litt mat er legitime pauser, skrive-snakke-sosialisere-kose-seg er å kaste bort verdifull lesetid. på kurs snakker de andre om å lese hele dagen og hele natten og om alt de har lest fire ganger men tror de ikke kan og at de ikke kan trene/se vennene sine/lufte hunden sin/hilse på familien sin/vaske opp/puste før etter eksamen. jeg styrer unna og setter meg på lesesaler der ingen leser det samme som meg for å slippe unna øynene som ser at jeg ikke engang er ferdig med å lese pensum for første gang. de stresser meg med pratet sitt og blikkene når de spør hva jeg syns om noe jeg enda ikke vet hva er. det er nesten som en sekt, der man har fullstendig fokus på studier og ikke noe pusterom som religiøse plikter. men jeg gjør det allikevel, det er nok tåke inni hodet fra før, det blir ikke noe orden på det om jeg bare pugger og pugger, hjernen min funker (dessverre) ikke sånn, jeg må ut og klarne opp litt. tenker at eksamenståke burde vært et fast uttrykk på linje med ammetåke; det rammer jo en betydelig del av befolkningen hvert halvår. men jeg har hørt at sansene blir skjerpet av ammetåke. foreløpig har ikke eksamenståka samme virkning på hjernecellene mine.

så jeg suser litt rundt på internettet i mine syndige pusterom. der har jeg de siste dagene funnet følgende:

jeg prøver å tenke litt som Lana. I believe in the person I want to become, liksom. derfor skal jeg vie de neste timene av mitt liv til å lese om lover og dommer og sånn. før tåka blir så tjukk at jeg sovner/k kommer så vi kan kline og nesten spise opp kaka jeg bakte i går som et resultat av seriøs prokrastinering.

6 thoughts on “tåke.

  1. Ugh, jeg kjenner smerten din inderlig godt. På vei til både ungdomsskolen og vgs tok jeg følge med en veldig god venninne av meg, som tilfeldigvis er nøyaktig som menneskene du beskriver. Selv på den enkle vgs, og enda enklere ungdomsskolen måtte jeg legge meg i fosterstilling på grunn av den slags samtaler.

    Du er flink som finner rømningsveier, flotte, smarte deg!❤

  2. Så flott! Jeg er helt forelsket i kjærlighetsordene.. Fine på en eksamensjobbingsdag som denne! Stå på, kos deg, les i ditt tempo, og smil! VDet gjør ingenting at de andre har lest mer, eller skrevet flere ord. Vi klarer oss, vi!

  3. Du vet, jeg var en sånn ape de første årene mine på universitetet.
    Hei, jeg fikk ikke gode karakterer, ble utrolig trist og lei. Så jeg snudde helt, og gjorde det som føltes best for meg. Som var å være litt sånn som deg, drite litt i alle andre. Drikke øl noen dager før eksamen og sånt. Ta velfortjente pauser (alle pauser en føler en trenger er fortjente). Og gjett om karakterene mine steg i takt med at tiden jeg brukte på studiene ble mindre (og mer effektiv). Kjør ditt eget løp. Det ordner seg til slutt uansett, om du ikke dør av utmattelse på veien.

Legg igjen en kommentar

