mars, del to.

Går fortsatt med to ullstrømpebukser oppå hverandre; været har misforstått, fortsatt minusgrader. Men det er sol, vi sitter ute på kafé, han har kaffe med påfyll for ti kroner, jeg drikker Oslos beste chai latte med soya (trendy) og investerer senere i årets første smoothie.

På bruktbutikken nedi veien kjøper jeg en brukt kommode, han bærer den opp bakken og inn i heisen og hjem. Den er slitt men passer godt inn på hybelen. Tørker støv av den, vasker skuffene, rydder ting på plass. Tror at jeg har sett den før et eller annet sted, kanskje hos mormor. Føler meg enda litt mer hjemme her. Sola går ned over Bjølsen og hele den forretningsgrå Nydalen males rosa.

Har ikke hatt på bukser på over en måned. Trives godt med det, ingenting som klemmer og gnager. Kanskje når det blir varmere og man slipper stilongs under. Brette opp buksebeina nederst når man går med sandaler eller barbeint så det ikke subber nedi.

Leser pensum, leser bok, leser avisa, har blitt abonnent og føler meg litt voksen. Aller mest er det deilig å ha avis på bussen om morgenen. Slippe å lese ting på skjerm, deilig å ha noe man kan bla i, deilig å få med seg bra meninger om viktige ting.

Prøver å lære meg de viktigste glosene, skjønner ett ord her og ett ord der når han snakker med sin mor og onkel, noen ganger en sammenheng eller to. Kjenner igjen ord og forstår deler av en samtale mellom et ektepar på butikken, blir stolt, smiler helt uten å tenke meg om. De ser litt rart på meg og smiler tilbake.

Og selv om det ikke er spesielt artig å skrive på kursoppgave en lørdagskveld er det helt ok, fordi han sitter ved siden av og vi har et påskeegg med godteri og livet skjer i de små øyeblikkene.

2 thoughts on “mars, del to.

  1. 😀 Jeg ble sånn varm og glad inni meg da jeg leste dette. Og jeg er helt enig. Det beste er når det ikke skjer noe spesielt, men når man bare kan ha det bra i øyeblikket.

Legg igjen en kommentar

