kroppen min, min kropp.

. stylelikeu: roundtable om kroppsbilde.

jeg er feminist. det er nok du også om du tenker etter (men den diskusjonen tar vi neste gang, ok? nå skal vi snakke om noe som er enda mer viktig). og jeg er uttalt imot måten samfunnet, kulturen, media tvangsfôrer kvinner med et skjønnhetsideal som er uoppnåelig og usunt for mesteparten av befolkningen. jeg tar den diskusjonen når som helst, og jeg opplever at de fleste er enige med meg. men hvordan funker dét liksom, at alle er enige, men at det allikevel er et så stort problem? kanskje venna mine er ekstra bra, kanskje jeg må finne meg nye bekjentskaper som ser annerledes på ting og så er det lettere å forstå, men jeg tror allikevel at noe av greia er at selv om man er enig i at konseptet er ufattelig dårlig, så lar man seg påvirke.

for det er nesten umulig å la være. jeg gjør hele tiden bevisste valg, leser verken vg eller dagbladet (om du ikke skjønner hva det har med saken å gjøre, vil jeg vise til statistikk over antall pupper og lettkledde kvinnekropper på deres nettsider og forsider (gjerne helt uten sammenheng med gjeldende nyhetssak)), kjøper ikke dameblader (rart at det heter dameblader men er masse bilder som får damer til å føle seg ubekvem med sin egen kropp inni der?), styrer unna såkalte «fitnessblogger» og liknende. men allikevel er det umulig å unngå, for om jeg vil ta tbanen så finner de det for godt å klistre opp bikinimodeller langs hele veggen og mellom skinnene med jevne mellomrom, når jeg går på trening henger det lapper med «meld deg på og gå ned 5 kg på 2 uker!» og «er DU klar til bikinisesongen? mage-, rumpe-, lårtrening mandag klokka sju», og om jeg må befinne meg i nærheten av klesbutikker så henger som regel bilder av lettkledde damekropper ser ut som de er fra en annen planet enn meg overalt. damene på film og tv ser som regel helt annerledes enn damene jeg møter hver dag på 37-bussen, kiwireklamen på tv prøver å overbevise meg om at hvis jeg handler hos dem så passer plutselig de trange olabuksene dritbra, og selvfølgelig påvirker alt dette meg. og jeg vet at jeg ikke er den eneste som har det sånn.

kropper er forskjellig ikke sant, vi er ikke like, det går ikke an, men selv om vi ser det hele tiden, selv om fornuften vår skjønner det så innmari godt, at de ekte damene er like forskjellige som sol og måne, at mammaen din og mormoren din og søsteren din og barnehagetanta di og venninna di som får deg til å le og venninna di som er den smarteste du vet, de ser alle forskjellige ut, og ingen av dem likner på vanessa paradis i H&M-reklamen, men de er så innmari mye verdt uavhengig av hvordan kroppene deres ser ut, allikevel så er det alle de retusjerte modellkroppene som fester seg, som vi måler oss mot, som vi streber etter, som gjør at vi trener fordi vi må og ikke fordi vi vil, som gjør at vi teller kalorier i et glass vin og kjeks med brie og drue på og ender opp med vann og cottage cheese i stedet.

jeg har merka kroppsfikseringen på min egen kropp, kroppen min, men enda mer har jeg merka det på kroppen til en av mine aller beste venner, og jeg blir så sint. nå blir jeg sint, før ble jeg bare lei meg, men nå er jeg sint i tillegg, og jeg vil så gjerne gjøre noe med det. dagens forsøk på det er å dele noen andres noe mer velformulerte tanker om temaet. gjennom ettermorgengry sin blogg fant jeg dette innlegget: hvem stjal kvinnekroppen, og det syns jeg du burde lese. i tillegg skrev minismartinis dette eminente innlegget om å være sunn en stund tilbake. også anbefalt lesning. for alle. i tillegg til videoen på toppen av dette innlegget, da.

takk for oppmerksomheten, det var dagens utblåsning. tilbake til erstatningsretten. god kveld og hurra for kvinner i alle fasonger!

10 thoughts on “kroppen min, min kropp.

  1. Tilbaketråkk: etter morgengry

  2. Tilbaketråkk: how to get a beach body? have a body, go to the beach. | The swing of things

  3. Tilbaketråkk: hjartesmil

Legg igjen en kommentar

