Handlekurv.

Jeg går på butikken. Musikk i ørene og handlekurv. Alltid handlekurv. Den er fin, og passer best i høyre albue. Der henger den som den skal, det blir liksom ikke orden på det når jeg prøver venstre. Jeg lurer på om det kommer til å begynne å regne, skyene henger tunge på himmelen og det  blåser en sånn regnvind. Men jeg tar ikke med meg paraply. Raga Rockers i ørene, ”Ekspander eller dø” og jeg tenker på Israel og Palestina og båter og soldater så jeg får vondt inni meg. Derfor slutter jeg. Eller prøver, i hvert fall. Neste sang, ”Borte nå”, og tankene flyr et annet sted.

De som jobber på nærbutikken er blide, som alltid. Utenfor og inne i gangen er det helt stappfullt av blomster og planter, og det er alltid noen som er på tilbud. Men i dag skal jeg ikke ha blomster, for jeg kjøpte roser her om dagen som fortsatt er fine. Jeg handler middag, fant en oppskrift på en finfin blogg som jeg faktisk kan spise alle ingredientsene i. Hakkede tomater, fetaost, løk. Pasta har jeg hjemme. Betaler, sier ”Ha det bra, hils hjem!” og går min vei. Begynner å gå nedover bakken, men ombestemmer meg. Snur, jeg vil gå en tur. Med handlekurv og middag.

Jeg går den vanlige runden, den som ikke er så lang. Det viktige er at jeg får sett sjøen. Fjorden. Jeg lurer på om jeg har blitt avhengig av den. Den siste uken har jeg gått tur slik at jeg har sett den hver dag. Når jeg når det fineste utsiktsstedet stopper jeg opp. Lener handlekurven mot rekkverket. Puster dypt inn, og så ut igjen. Smiler. Det er så fint, jeg får sånn fin følelse inni meg. Og så går jeg igjen. Jeg er nesten hjemme, handlekurven dunker mot den høyre hoften, og jeg tenker at det hadde egentlig ikke gjort noe om det begynte å regne nå.

4 thoughts on “Handlekurv.

    • Jeg er spent på hvordan middagen min ender opp – men om dere har spist nesten det samme føler jeg at sjansen for å lykkes er noe større! Ha en fin kveld, du også!

Legg igjen en kommentar

